Mesih
MESİH
Mesih (Aramice: ܡܫܝܚܐ Mşiho, Arapça: المسيح El-Mesih, İbranice:
מָשִׁיחַ Maşiah, Yunanca: Μεσσίας Mesias);
"kutsal yağ ile ovulmuş, meshedilerek kutsanmış", "ayrıca
birtakım inanç grupları tarafından kurtarıcı olarak beklenen" kişi.
Etimoloji ve tarihçe
Mesih anlamına gelen Maşiah
sözcüğü İbranicede 'kutsal yağ ile ovulmuş, meshedilmiş ve böylece
kutsanmış' anlamına gelmektedir.
Tarih öncesi İsrail kralları
ve yüksek rahipleri, yeni görevlerinin simgesi olarak yağla
kutsanırlardı. Tevrat'ın birçok yerinde bu işlemin yapıldığına dair
ayetler vardır.
Geniş anlamıyla bu unvan
"Tanrı'nın bir görev vermek üzere seçmiş olduğu" kişileri de
kapsıyordu. Eski Antlaşma'nın "Yeşaya"
kitabında Yahudileri sürgünden kurtaran Pers kralı Kiros'a
da bu unvanla (mesih) hitap edildiği görülür.
Batı dillerinde Mesih anlamında
kullanılan Khristos sözcüğü, Mesih sözcüğünün Yunanca karşılığıdır.
Yahudiler, "christ", "christos" vb.
kelimeler Hristiyanlığı çağrıştırdığı için Mesih sözcüğünü kullanmayı
tercih ederler.
Kurtarıcı beklentisi birçok dini
inançta temel karakterdir. Zerdüştlükte ise beklenen kurtarıcı birçok
özellikleri ise İsa Mesih ile benzer özellikler taşır: "Ölülerin dirilişi
ve ve son yargılama ile bitecek 4. devrede temiz bir bakireden Zerdüşt doğar ve
O'nun tebliğinin tesiri 10 asır sürer. Daha sonra zamanla dünyanın umumi ahlaki
durumu kötüleşecektir. Zerdüşt'ten sonra 2. bin yılda Zerdüşt neslinden bir
peygamber gelecek ve bu durum 3. bin yılda da devam edecektir."
Yahudi-Hristiyan
kültüründe Mesih
![]() |
Samuel Davud'u yağlıyor, Suriye, tarih: 3. |
Mesih Musevi metinlerinde Yahudi milletinin kurtarıcısıdır. Yahudiler, Davud soyundan Yusufoğlu
Mesih veya Efraim oğlu Mesih adı ile geleceğine inanmaktaydılar[kaynak
belirtilmeli].
Yahudiler Mesih'in birinci yüzyılda
kendilerinin Roma İmparatorluğu'nda
yaşadıkları sorunları sona erdirmek üzere gönderileceğini, dünyevi bir krallık
kuracağını ve kendilerine yol göstereceğini düşünüyorlardı. 1600'lü yıllarda
İzmir doğumlu bir Yahudi olan Sabetay SeviYahudi toplumunu kendisinin mesihlik iddiası
etrafında toplamayı ve onları kötü durumdan kurtarmayı denedi. Ancak şikayetler
üzerine yargılandı ve ölüme mahkûm edileceğini anlayınca tövbe edip Müslüman
oldu. Benzer şekilde tarihin farklı zamanlarında Mesihlik
iddiası ile ortaya çıkarak dünyanın çeşitli yerlerindeki Yahudi topluluklarında
(cemaatlerinde) dalgalanmalara sebep olan kişiler olmuştur.
Yahudiler İsa'yı mesih
olarak kabul etmezler.
Mesih Musevi metinlerinde Yahudi milletinin
kurtarıcısıdır. Hristiyanlar İsa'nın, Yahudi dini
metinlerinde anlatılan beklenen Mesih olduğuna inanırlar. Yahudiler bu görüşe
katılmaz ve kendisi de bir Yahudi olarak dünyaya gelmiş olan İsa'yı Mesih
olarak kabul etmezler.
Hristiyanlar Mesih'in daha çok ruhanî bir kurtarıcı olduğuna ve insan ırkını kurtarmaya
geldiğine inanırlar. Bahsi geçen krallık ise manevi bir krallıktır (Tanrı'nın
Krallığı). Ahir zamanda İsa Mesih'in ikinci defa yeryüzüne inişi ve ordusuyla
birlikte Mesih Karşıtı'nı yenip yok etmesi ile gerçekleştirilecektir.
"...Meryem'den Mesih diye
tanınan İsa doğdu." (Matta İncili: 1,16)
"Ama biz çarmıha gerilmiş
Mesih'i duyuruyoruz. Yahudiler bunu yüzkarası, öteki uluslar da saçmalık sayarlar." (1. Korintliler 1,23)
İslam'da Mesih
İslamî anlayışta başlangıçta
“beklenen bir kurtarıcı Mesih” olmaması ve Kur’an’da Mesih kelimesinin bu
anlamda kullanılmamış olmasına rağmen, hadislerin etkisi ve zamanla
“beklenen Mesih” anlayışı kabullenilmiş ve bu gelenek içerisindeki anlatımlar
saygı duyulan hadis külliyatlarına girmiştir.
Kur’an’daki İsa
Mesih anlatımlarının İsa'nın ölümüyle ilgili farklı bir anlama gelen
ifadeler içermesi, İslam toplumunda konunun farklı ele alınmasına yol açmıştır.
İslamî anlayışta göğe yükseltilmenin maddi olarak yapılıp yapılmadığı, İsa’nın
gökyüzünde yaşayıp yaşamadığı, Kıyamet’e yakın bir zamanda dönüp
dönmeyeceği ve eğer dönecekse bunun bedensel olarak mı gerçekleşeceği yoksa
manevi (mecazi) olarak mı gerçekleşeceği konuları nakilcilerin ve yorumcuların
katkılarıyla zengin bir literatür düzeyine ulaşmıştır. Diğer İbrahimi
dinlerde de yer alması nedeniyle, İslam peygamberi Muhammed'in ölümünden
sonraki yıllarda Mesih kavramı İsrailiyat ve hadislerin etkisiyle İslam inanç ve
mitolojileri arasına girmiştir. Bazı İslam âlimleri Mesih kavramını
Hristiyanlıktaki anlamına benzer şekilde yorumlarlar.
(Fotoğraftaki kişi Mirza Gulam Ahmet,
Ahmediyye tarikatının kurucusu, Ahmediyye tarafından ahir zaman'da
beklenen mesih)
İslamî kaynaklarda
Kur'an'da:
- Nisa Suresi 158-159. ayetler şöyle der: "...Allah onu (İsa'yı) kendi nezdine kaldırmıştır. Allah izzet ve hikmet sahibidir. Kitap ehlinden hiç kimse yoktur ki ölümünden önce, ona (İsa’ya) iman edecek olmasın. Kıyamet günü o (İsa) onların aleyhine şahit olacaktır"
- Mesih sözcüğü, Kur'an'da da (3/45, 4/157-159, 171-172, 5/17, 72, 75 9/31) geçer. İsa Kur'an'da yer yer "İsa Mesih" olarak anılır.
- "Melekler demişlerdi ki: Ey
Meryem! Allah sana kendisinden bir Kelime'yi müjdeliyor. Adı Meryem oğlu
İsa Mesîh'tir; dünyada da, ahirette de itibarlı ve Allah'ın
kendisine yakın kıldıklarındandır." (Al-i İmran Suresi, 45)
- "Hristiyanlar ise, "İsa Mesih Allah'ın oğludur" dediler. Bu onların ağızlarıyla söyledikleri sözleridir." Allah'ı bırakıp, hahamlarını, rahiplerini ve Meryem oğlu Mesih'i rab edindiler. (Tevbe:30-31)
- Andolsun, "Allah, Meryem oğlu Mesih'tir" diyenler kesinlikle kâfir oldu…. (Maide 72)
- Bir de inkârlarından ve Meryem'e büyük bir iftira atmalarından ve "Biz Allah'ın peygamberi Meryemoğlu İsa Mesih'i öldürdük" demelerinden dolayı kalplerini mühürledik. Oysa onu öldürmediler ve asmadılar.(Nisa:157)
Hadisler: Hadisler Muhammed'in ölümünden yaklaşık 200 yıl sonra
yazılan, İslam'ın "sözlü kültür" ürünleridir. “Ruhum elinde olan
Allah’a yemin ederim ki, Meryem’in oğlu İsa, adil bir hakem olarak aranıza
inecek, haçı kıracak, domuzu öldürecek, cizyeyi kaldıracak, İsa İslam’dan başka
şeyi kabul etmeyecektir. Döneminde mal o kadar çok olacak ki, kimse dönüp de
mala bakmayacaktır.”
Bazı hadisler ise Mesih
ve Mehdi’nin aynı ve tek kişi olduğu yönündedir.
MESİHÇİLİK
Mesihçilik, Hristiyanlığın
Yahudilikten almış olduğu bir kavramdır. Yahudiler, Hz. Davut’un soyundan gelecek kurtarıcı bir Mesih’in geleceğine inanıyorlardı. Hristiyanlar, Yahudilerin beklediği bu Mesih’in Hz. İsa olduğunu iddia ettiler ve onun Mesihliğine inandılar. Hristiyan inancına göre Mesih olan
Hz. İsa, insanları günahlardan kurtarmak için kendini çarmıhta feda etti ve göğe yükseldi. O, kıyamete
yakın bir zamanda yeniden gelerek tanrısal krallık
denilen idareyi kuracaktır. Hristiyanlar bu
tanrısal krallıkla mutlu bir yaşam süreceklerdir.
Protestan mezhebine bağlı olan Hristiyanların çoğu
(özellikle Evangelistler) İsa Mesih’in gelmesinin yakın olduğuna inanırlar. Katolikler ise onun ne zaman geleceğinin bilinemeyeceğini
ve bundan dolayı gündelik hayatı bu inanca göre belirlemenin doğru olmadığını
söylerler. Katolikler ayrıca Hz. İsa’yı şöyle tanımlamaktadırlar: “Mesih İsa, gerçek insan ve gerçek
tanrıdır. O ezelî ve ebedî ilahî kelamdır. O, Tanrı’nın tek oğludur. O, ezelden beri pederden
çıkmaktadır. Tanrı’dan gelen
Tanrı’dır. Peder ile aynı özdendir.
Hazırlayan: C. Suat
Yorumlar
Yorum Gönder