İsa Mesih
İSA MESİH
İsa (MÖ 4
– MS 30-33), Hristiyanlıktaki temel figürdür. Doğum ve ölüm tarihleri ile
ilgili olarak kimi tarihçiler ve araştırmacılar farklı görüşler
belirtirler. Hristiyan
teolojisinde
İsa'nın kimliğini inceleyen dal Kristoloji olarak
bilinir. Tanrı olarak adlandırır. Hristiyanlıkta Nasıralı İsa olarak
da bilinir. Hristiyan kaynaklarında ve yer yer Kur'an'da İsa
Mesih olarak anılır. Hayatı ile ilgili başlıca kaynaklar Kanonik İncillerdir.
İsa, Roma İmparatorluğu'nun Yahudiye eyaletinde, kendisi de bir Yahudi
olan Meryem'den dünyaya gelmiştir. Hristiyanlıkta ve İslam'da, mucizevi bir
şekilde babasız dünyaya geldiği kabul edilir. Marangoz, öğretmen ve şifa
dağıtıcıdır. Hristiyanlıkta, "Halkı isyana teşvik etmek" suçlamasıyla
Yahudi din adamlarının baskısı ve Roma İmparatorluğu'nun Yahudiye valisi
Pontius Pilatus'un emriyle çarmıha gerildiği
kabul edilir.
Hristiyanlar için İsa, Mesih'tir,
Tanrı'nın Oğlu ve bizzat kendisidir. Bahsi geçen oğulluk manevi bir anlam
içermektedir, biyolojik bir husus değildir. Baba (Tanrı) ile insanlar arasında
aracı, Beklenen kurtarıcı, rab, Tanrı ile aynı "öz"den olan, güçlü
tanrı, tek insan, dünyanın tek kralı, Kutsal Üçlü Birlik'teki kişilerden "oğul"dur. Hristiyan kaynakları onu
"İsa Mesih" olarak anarlar.
Başka Bir Tanımlamaya Göre;
İsa, (MÖ 4 – MS 30-33), birinci yüzyılda yaşamış Yahudi vaiz
ve dini lider. Hristiyanlığın merkezindeki
kişidir. Hristiyanlığa göre İsa Tanrı'nın Oğlu ve beklenen Mesih'tir. Hristiyanlar,
ölümünün hemen ardından İsa'nın dirildiğine ve kurduğu topluluğun Hristiyan Kilisesi'ne dönüştüğüne inanır. Hristiyan
doktrinlerine göre İsa Kutsal Ruh tarafından
hamile bırakılan Meryem adında
bir bakireden dünyaya
gelmiş, birçok mucize gerçekleştirmiş, Hristiyan Kilisesi'ni
kurmuş, insanlığın günahlarının kefareti için çarmıha gerilerek
ölmüş, üç gün sonra dirilmiş ve tekrar geleceği tarihe kadar cennete yükselmiştir.
Yahudiler, İsa'nın beklenen Mesih olduğu inancını reddeder
ve İsa'nın Tanah'ta
belirtilen Mesih
kehanetlerini karşılamadığını
savunur.
Maniciler, Gnostikler, Müslümanlar, Bahâîler ve
diğerleri dinlerinde İsa'ya farklı yorumlarla yer vermiştir. İslam inancına göre İsa Tanrı'nın görevlendirdiği ulu'l azm (eziyet çekmiş) peygamberlerdendir ve Mesih olması
nedeniyle Muhammed'den
sonraki en önemli ikinci peygamberdir.
Müslümanlara göre
İsa bakire bir anadan doğmuşsa da Tanrı'nın Oğlu değildir ve kendisine bir
kutsal kitap indirilmiştir. Kur'an'a
göre İsa çarmıha gerilmemiş ancak Tanrı tarafından
fiziksel olarak göğe
yükseltilmiştir,
dolayısıyla hiç ölmemiştir.
Bahâî öğretileri, İsa'yı "Tanrı'nın
Tezahürleri"nden biri sayar.
Bazı Hindular,
İsa'yı bir avatar veya sadu olarak görür. Tenzin Gyatso (14.
Dalay Lama) da dahil olmak üzere bazı Budistler,
İsa'yı hayatını halkın refahına adamış bir bodhisattva olarak
görür.
Çoğu bilimsel araştırmacı, Meryem oğlun İsa'nın Celileli Yahudi bir haham olduğu ve kelamını sözel olarak ilettiği, Vaftizci Yahya tarafından vaftiz edildiği ve Roma valisi Pontius
Pilatus'un emriyle çarmıha
gerildiği konusunda
hemfikirdir. Bugün bilim dünyâsında genel olarak kabul edilen görüşe göre, İsa
Yahudiliğin düzelmesi için çaba harcayan kıyametçi bir
vaizse de kimi önemli araştırmacıya göre kıyametçiliği tartışma
konusudur. Bugün dünyanın çoğu ülkesinde kullanılan miladi takvimdeki
milat İsa'nın doğduğu kabul edilen tarihtir.
İsa Kelime Kökeni (Etimolojisi)
Türkçede kullanılan İsa adı Arapça olup Kur'an kökenlidir
(عيسي). İsa ismi Aramice Yeşua olarak
bilinir. İsrailoğullarında oldukça yaygın olan bu ad "kurtuluş Yehova'dadır"
anlamına gelir. Birçok dilde kullanılan Christ, Christus,
Cristo vb. isimler, 'kutsal yağ ile ovulmuş, kutsanmış' anlamına
gelen Mesih’in
(İbranice משיח, Arapça: مسيح) Yunanca karşılığı
olan Hristos’un (Χριστός) varyasyonlarıdır. Hristiyan kaynaklarında ve yer
yer Kur'an'da
ismi İsa Mesih olarak geçer. Meryem oğlu
İsa'nın Mesih unvânıyla anılmasının bir sebebi, hastaları eliyle
meshederek iyileştirmesinden dolayıdır.
Mesih
Genel
Anlamda Tanımı
Hristiyan sözcüğünün kökeni, mesih kelimesinin Yunanca karşılığı olan khristos (χριστός) kelimesine dayanır. Mesih sözcüğü İbranicedeki maşiah (משיח)
kelimesine dayanır ve 'kutsal yağ ile ovulmuş, kutsanmış' anlamına
gelir. Khristos olarak adlandırılan İsa'ya inananlara ilk
olarak Antakya'da
Hristiyan (Χριστιανός Khristianos) denmeye başlanmıştır. Hristiyan
sözcüğü, "Mesih'in
yandaşı" ve "Mesih'e
bağlı" anlamlarına gelir. Kuran'da Meryem oğlu İsa için kullanılan
Arapça Mesih (مسيح) kelimesi de İbranice maşiah (משיח)
kelimesi ile kökteştir.
Yağ ile kutsama geleneği ve mesh edilmek.
Yeni Ahit'te geçtiğine göre İsa Mesih, kendi tâbileri için
Celileliler tâbirini kullanmıştır. Bunun sebebi, Celile'nin
Îsevîlik dîninin ilk ortaya çıktığı yer olmasıydı.
Tarih öncesi İsrail kralları
ve yüksek rahipleri, görevlerinin simgesi olarak yağla kutsanırlardı. Tevrat'ın
birçok yerinde bu işlemin yapıldığına dair ayetler vardır. Örnek: ( Levililer 14:18 ; Mısır'dan Çıkış 29:7 ; Levililer 21:10) Geniş anlamıyla bu unvan
"Tanrı'nın
bir görev vermek üzere seçmiş olduğu" kişileri de kapsıyordu. Eski Ahit'in
"Yeşaya"
kitabında Yahudi'leri sürgünden kurtaran Pers kralı Kiros'a da bu unvanla
(mesih) hitap edildiği görülür.
Tarihçesi
ve Kökeni (Etimolojisi)
Mesih anlamına gelen Maşiah sözcüğü İbranicede 'kutsal
yağ ile ovulmuş, meshedilmiş ve böylece kutsanmış' anlamına gelmektedir.
Tarih öncesi İsrail kralları
ve yüksek rahipleri, yeni görevlerinin simgesi olarak yağla
kutsanırlardı. Tevrat'ın
birçok yerinde bu işlemin yapıldığına dair ayetler vardır.
Geniş anlamıyla bu unvan "Tanrı'nın
bir görev vermek üzere seçmiş olduğu" kişileri de kapsıyordu. Eski Antlaşma'nın
"Yeşaya"
kitabında Yahudileri sürgünden kurtaran Pers kralı Kiros'a da bu unvanla
(mesih) hitap edildiği görülür.
Batı dillerinde Mesih anlamında kullanılan Khristos sözcüğü, Mesih sözcüğünün Yunanca karşılığıdır. Yahudiler, "christ", "christos" vb. kelimeler Hristiyanlığı çağrıştırdığı
için Mesih sözcüğünü kullanmayı tercih ederler. Kurtarıcı
beklentisi birçok dini inançta temel karakterdir. Zerdüştlükte ise
beklenen kurtarıcı birçok özellikleri ise İsa Mesih ile benzer özellikler
taşır: "Ölülerin dirilişi ve ve son yargılama ile bitecek 4. devrede temiz
bir bakireden Zerdüşt doğar ve O'nun tebliğinin tesiri 10 asır sürer. Daha
sonra zamanla dünyanın umumi ahlaki durumu kötüleşecektir. Zerdüşt'ten sonra 2.
bin yılda Zerdüşt neslinden bir peygamber gelecek ve bu durum 3. bin yılda da
devam edecektir."
Yahudi-Hristiyan
Kültüründe Mesih
- Mesih Musevi metinlerinde Yahudi milletinin
kurtarıcısıdır. Yahudiler, Davud soyundan Yusuf oğlu
Mesih veya Efraim oğlu Mesih adı ile geleceğine inanmaktaydılar.
- Yahudiler Mesih'in birinci yüzyılda kendilerinin Roma İmparatorluğu'nda yaşadıkları sorunları sona erdirmek üzere gönderileceğini, dünyevi bir krallık kuracağını ve kendilerine yol göstereceğini düşünüyorlardı.
- 1600'lü yıllarda İzmir doğumlu bir Yahudi olan Sabetay Sevi Yahudi toplumunu kendisinin mesihlik iddiası etrafında toplamayı ve onları kötü durumdan kurtarmayı denedi. Ancak şikayetler üzerine yargılandı ve ölüme mahkûm edileceğini anlayınca tövbe edip Müslüman oldu. Benzer şekilde tarihin farklı zamanlarında Mesihlik iddiası ile ortaya çıkarak dünyanın çeşitli yerlerindeki Yahudi topluluklarında (cemaatlerinde) dalgalanmalara sebep olan kişiler olmuştur.
- Yahudiler İsa'yı mesih olarak kabul etmezler. Hristiyanlar İsa'nın, Yahudi dini metinlerinde anlatılan beklenen Mesih olduğuna inanırlar. Yahudiler bu görüşe katılmaz ve kendisi de bir Yahudi olarak dünyaya gelmiş olan İsa'yı Mesih olarak kabul etmezler.
- Hristiyanlar Mesih'in daha çok ruhanî bir kurtarıcı olduğuna ve insan ırkını
kurtarmaya geldiğine inanırlar. Bahsi geçen krallık ise manevi bir krallıktır
(Tanrı'nın Krallığı). Ahir zamanda İsa Mesih'in ikinci defa yeryüzüne inişi ve
ordusuyla birlikte Mesih Karşıtı'nı yenip yok etmesi ile gerçekleştirilecektir.
- "...Meryem'den Mesih diye tanınan İsa doğdu." (Matta İncili: 1,16)"Ama biz çarmıha gerilmiş Mesih'i duyuruyoruz. Yahudiler bunu yüzkarası, öteki uluslar da saçmalık sayarlar." (1. Korintliler 1,23)
İsa’nın
Doğası/Tabiatı
Hristiyan inancında İsa Tanrı'nın Oğlu ve Tanrı'nın enkarnasyonudur. O,
Baba (Tanrı) ile insanlar arasında aracı, Tanrı'nın sözlerinin beden bulmuş
biçimi, beklenen Mesih,
kurtarıcı, Rab, Tanrı ile aynı "öz"den olan, güçlü Tanrı, tek insan,
dünyanın tek kralı, Kutsal Üçlü Birlik'teki kişilerden "oğul"dur. İsa için kullanılan
"oğul" ifadesi biyolojik bir anlam içermemektedir, Tanrı'nın babalığı
ruhanî bir babalıktır. Hristiyanlık inancına göre İsa, insanların günahlarının
bağışlanması için çarmıhta bedenen can vermiştir.
İsa'nın tanrısal ve insani özellikleri farklı mezheplerce farklı
yorumlanır.
Hristiyanlığın;
Monofizit görüşüne
göre; insani tabiatı ile tanrısal tabiatı, tanrısal özü altında erimiş ve
ayrılmaz, bölünmez tek bir tabiat meydana gelmiştir. Çarmıhta sadece insanî
tabiatı acı çekmiştir. Tanrısal tabiatı acı çekmemiştir.
Diofizit görüşe
göre; ise insani ve tanrısal olmak üzere birbirinden bağımsız iki tabiatı
vardır. Çarmıha gerildiğinde tanrısal tabiatı bedeninden ayrılmış, sadece
insani tabiat acı çekmiştir. Meryem, insan olan İsa'nın annesidir, dolayısıyla
da ona Theotokos, yani Tanrı anası denemez Ortodoks, Katolik ve Protestanlara göre
İsa'nın insani ve tanrısal iki tabiatı olup bunlar asla birleşmezler,
karışmazlar ve ayrılmazlar.
Hristiyanlıkta
İsa’nın Yaşamı
Hristiyan tarihçi
ve teorisyenlerin çoğu, İsa'nın Celileli bir
öğretmen ve marangoz olduğu, şifa dağıttığı, Yahya peygamber
tarafından vaftiz edildiği,
"halkı isyana teşvik etmek" suçuyla, Yahudi din adamlarının
tahriklerine kanan Roma İmparatorluğu'nun Yahudiye eyaletinin
valisi Pontius Pilatus'un emri ile Kudüs'te
çarmıha gerildiği konusunda hemfikirdir.
Hristiyanlık teolojisinde kullanılan,
İsa'nın yaşamına dair ana kaynaklar Yeni Ahit'teki
dört kanonik incildir (Matta, Markos, Luka ve Yuhanna).
Genel kabule göre bunlar İsa'nın ölümünden 60-70 yıl sonra, I. yüzyılda
yazılmışlardır. İbrahim oğlu İshak'ın
soyundan geldiğine inanılır. Yahudi toplumu içinde doğup büyüyen İsa'nın
yaşadığı dönemde Yahudilerin geleneksel olarak babalarının ismiyle
anılması sebebi ile İsa yaşamı süresince, üvey babasına izâfeten Yusuf oğlu İsa olarak
bilinmiştir. Dini anlatılara göre annesi Meryem, Levioğulları soyundan
geliyordu. Hristiyanlık, İsa'nın annesi Meryem üzerinden olan gerçek biyolojik
şeceresi hakkında bir bilgiye sâhip değildir. Yeni Ahit'te
birbiriyle birçok uyumsuzluk gösteren iki şecere, Meryem'in
kocası ve İsa'nın kanuni babası olarak andığı marangoz Yusuf'un Davud'a
kadar çıkan soyağacını verir. Hristiyanlığın bakış açısına göre, Eski Ahit'te
yer yer ileride zuhur edecek olan İsa'nın ima edildiği düşünülen (beklenen Mesih)
inanışı vardır.
Hristiyanlara göre İsa'nın "dünyada kendine özgü bir önem"i
vardır. Hristiyanlara göre
İsa insanları Tanrı'ya yaklaştırmış ve Mahşer Günü dirilerek insanları bedensel
dirilişlerinden önce
ya da sonra yargılayacaktır. Kimilerine göre ise İsa'nın kurtarıcı rolü öteki
dünyadan çok varoluşçu ya
da toplumsal bir kimliktir; ve bazı araştırmacılar
İsa'nın evrensel
uzlaşıyı
getireceğini savunur. Çoğu Hristiyan İsa'ya Kutsal Ruh'un insana dönüşmüş hali ve Kutsal Teslis'teki
üç tanrısal
ilkenin ikincisi
olarak inanırken az sayıdaki bazı gruplar teslis inancını kısmen ya da tamamen reddeder.
İslam’da
İsa’nın Yaşamı
İslam'da Meryem oğlu İsa, Mesih'tir, Allâh'ın Kelimesidir,
Rûhullah'tır, bir râsuldür, beş ulu'l-azm peygamberden biridir. Ayrıca
Müslümanlar İncil'in
İsa'ya vahiy yoluyla
indirilen kutsal bir kitap olduğuna inanırlar. İsa, Tanrı da değildir,
Allah'ın oğlu da değildir. Allah'ın izniyle çeşitli mucizeler
göstermiştir.
Âl-i İmrân Suresi ve Meryem Suresi'nde
anlatılır.
Doğumu İslâmiyetin ana metni
Kurân'a göre Îsâ, biyolojik veyâ ruhsal bir babası olmayarak, mûcizevî bir
sûrette, annesinin rahminde yaratılmıştır. Kurân'da buna bir misâl olarak,
toprağa insan sûreti verilip can ilka edilmesi sonucu babasız yaratılan Âdem
Peygamber örnek getirilir ve iki peygamberin yaratılışı aynı mucize
kategorisinde vurgulanır. Kur'an'da
İsa'nın bir anne-baba ilişkisinden değil, sadece bir anneden meydâna geldiğini
vurgulamak için birçok âyette, annesine izâfeten "Meryem oğlu
İsa" şeklinde zikredilir. İnsanlar,
doğduğunda, Şeytan tarafından dürtülüp rahatsız edilir ve ağlarlar. Meryem oğlu İsa, Şeytan'ın dokunup rahatsız
edemediği kişidir.
Çarmıh'tan korunması ve göğe yükseltilişi
Kurân'da, İsa'nın çarmıha gerilmediği ve
çarmıhta -veyâ başka bir şekilde- insanlar tarafından öldürülmediği öğretilir
Hazırlayan: C. Suat
Yorumlar
Yorum Gönder