Meryem
MERYEM
Meryem (Aramice: ܡܲܪܝܲܡ, Arapça: مريم, İbranice: מרים Miriam, Latince: Maria, Yunanca: Μαρία), İsa'nın annesi. Meryem, Hristiyanlık ve İslam dinlerine
göre önemli ve kutsal kişilerden biridir. Meryem Ana ve Bakire
Meryem olarak da anılır.
Hristiyanlıkta
Meryem
Yeni
Ahit Meryem'in
ailesi ve erken dönem hayatı için çok az şey söyler. 2. yüzyıl incil yazarı
Protoevangel James onun anne-babasını Joachim (İmran) ve Anne (Hanne) olarak tanımlar.
Meryem annesi tarafından daha doğmadan erkek
olacağı varsayımı ile Süleyman Mabedi'ne adanmıştı. Meryem'in bugünkü İsrail topraklarında yaşadığı, Beytüllahim'de
babasız olarak İsa'yı dünyaya getirdiğine inanılır.
Bazı Hristiyanların inanışına göre Meryem'in
son yıllarını geçirdiği yerlerden olan Efes ve Meryem
Ana Evi günümüzde Selçuk ilçesi sınırları içerisindedir.
Hristiyan dünyasında Meryem'in kilise
hayatındaki konumu mezhepsel olarak bazı bölünmelere yol açmıştır.
Katolik
Kilisesi, Meryem'in
bekâretinin ölene kadar muhafaza edildiğine ve öldüğünde bedeniyle
beraber cennete çekildiğine inanmaktadır.
Protestanlar ise Günahsız Doğum'a inanmakla
beraber, Meryem'in ebedi
bekâretini ve göğe çıkışını incilsel bir
dayanağı bulunmadığı gerekçesi ile reddederler.
Yeni
Ahit'in muhtelif
bölümlerinde İsa'nın 4 adet erkek kardeşinin isimlerinden açıkça bahsedilmesine
karşın bu ayetlerde geçen kardeş sözcüğünün bugünkü anlamda kardeş olarak değil
kuzen gibi yakın akrabaları tanımladığı yorumları yapılmaktadır. Yeni
Ahit'te Meryem hakkında
en çok bilgi verilen bölüm, Luka
İncili'dir.
Beşaret / Beşaret-Meryem
Beşaret (Arapça: البشارة),
müjde, iyi haber anlamına gelen bir kelime olup dini terminolojide Meryem'e İsa'nın doğumunun melek Cebrail aracılığı
ile önceden bildirilmesi hadisesine
verilen isimdir. Bu olay Beşaret-i Meryem olarak da bilinir. Fra Angelico, Leonardo da Vinci, Sandro Botticelli, Matthias Grünewald gibi ressamlar eserlerinde
bu konuyu işlemişlerdir. Meryem'in İsa'ya gebe kaldığı farzedilen 25 Mart günü
her yıl Hıristiyanlarca Beşaret bayramı olarak kutlanır.
Beşaret-i Meryem hadisesi İncil'de
Luka 1:26-38 bölümünde geçmektedir. Kur'an'da da
bu olay Âl-i İmrân Suresi 45. ve 51. ayetler ile Meryem Suresi 16.
ve 26. ayetler arasında
yer almaktadır. Hristiyanlıktan farklı olarak İslam'da beşaret, İsa'ya uluhiyet
atfeden İsa'nın Tanrının Oğlu sıfatı ile doğmasını
içermez ve İsa'nın kendisinin de tanrısı olan Allah'ın emirleri hakkında insanları
uyarmak üzere gönderilmiş bir peygamber olacağı şeklinde geçer
İslami terminolojide Beşaret
ayrıca İsa'nın -tevratta da
olduğu gibi- İslam peygamberi Muhammed'i müjdelemesi ve ahir zamanda onun
getirdiği inancı yeniden dirilteceğine inanılması sebebi ile İsa olarak da
geçer. Güzel söz ve beşaret anlamlarına
gelen İncil'in de
buna işaret ettiği belirtilmektedir.
(Bakire Meryem'e İsa'nın Müjdelenişi, adlı tablo Leonardo Da Vinci) |
İslam'da Meryem
Meryem konusunun Kur'an'da birçok kez bahsi geçmesinin ötesinde
Kur'an'da adı doğrudan telaffuz edilen tek kadın Meryemdir.
Kur'an'da 19. surenin
adı Meryem Suresi olarak adlandırılır ve Meryem'in babası
olarak anılan İmran, bir başka surenin (Al-i
İmran) kaynağıdır.
Kur'an'da Meryem'den bahseden ayetler şunlardır;
- Al-i İmran Suresi 3:35-37, 42-47, 59, Nisa
Suresi 4:
156-158, Maide Suresi 5:75, Meryem
Suresi 19:
16-34, Mü'minun Suresi 23:50, Tahrim Suresi 66:12, Enbiya
Suresi 21:91
Kur'an'a göre, Meryem, İmran'ın kızı (Al-i İmran 33-42) ve Harun'un kız kardeşidir (Meryem Suresi:28).
- Meryem'in aile yapısı konusunda İslam ve Hristiyan kaynakları arasında açıkça bir çelişki bulunmaktadır. Hristiyan yazarlara göre Kur'an'da kişi ve zaman (Musa'nın ablası ile İsa'nın annesi) karışıklığı söz konusudur. Ancak İslami yazarlara göre "İncil" tahrifata uğramıştır (Müslümanlar İsa'ya vahiyler yoluyla "İncil" adında kitap indirildiğine inanır, oysa Hristiyanlık tarihinde ve teolojisinde böyle bir bilgi ve inanç yoktur).
- Meryem'in babası olan İmran ile Musa ve Harun'un babası olan İmran birbirinden tamamen farklı, ayrı kişilerdir. İsim benzerliğinden başka, zaman ve mekân bakımından bir yakınlıkları söz konusu değildir.
Meryem'in İslam'da çok önemli bir konumu
olduğunu belirten pek çok ayet bulunmaktadır:
Kur'an 19:21'de İsa için kullanılan ve mucize, işaret
anlamlarına gelen Ayet terimi Kur'an 23:50'de Meryem için de
yinelenmiş İsa ve Meryem Allah'ın rahmetinin bir simgesi olarak sunulmuştur.
Ayrıca "berrak çeşmeler" veya "akarsular" anlamındaki
sözcükle cennet, huzur kavramlarıyla bağlantılı olarak manevî arınmışlık
simgelenmektedir.
Meryem'e babasız bir çocuk olan İsa'yı
doğuracağı Cebrail tarafından müjdelenmiştir. Doğum
insanlardan uzakta, bir hurma ağacının altında gerçekleşir.
İsa'nın bir babası olmadığından Meryem utanç içindedir. Ancak ilahi bir ses,
kendisine üzülmemesini, doğacak çocuğun şerefli kılındığını söyler. Meryem,
bebekle birlikte topluluğun arasına döndüğünde, iffetsizlikle suçlanır. Meryem,
iffetli olduğuna kanıt olarak bebeği gösterir. Bebek İsa konuşarak Allah'ın
kendisini peygamber yaptığını, annesine iyi davranmayı
öğütlediğini söyler. (Meryem
Suresi, 19:16-34)
Bu bilgiler Luka
İncili ile paralellik
göstermektedir.
Al-i İmran suresinde ayrıca Meryem'in, Yahya peygamber'in babası olan Zekeriya peygamberin gözetiminde büyüdüğü
anlatılır.
Hazırlayan: C. Suat
Yorumlar
Yorum Gönder